Nama lengkap
beliau ialah Syeikh Abu Zahid ‘Abd al-Fattah ibn Muhammad ibn Bashir ibn Hasan
Abu Ghuddah al-Halabi al-Hanafi. Jalur keturunan beliau ini bersambung sampai
seorang sahabat besar Nabi s.a.w. yang masyhur, Sayidina Khalid ibn al-Walid
r.a. Adapun Abu Ghuddah adalah nama keluarga yang baru,
yaitu cabang lain dari nisbah lain keluarganya yang memegang nama-nama
seperti Sabbagh dan Maksoud.
Syeikh ‘Abd
al-Fattah dilahirkan di kampung al-Jubaylah, Halab yang terletak di utara Syria
pada 17 Rajab 1336H atau 9 Mei 1917M. Beliau merupakan anak keempat dari lima
orang kakak beradik. Bapak mereka, Muhammad Abu Ghuddah, merupakan seorang
tukang tenun, suatu pekerjaan yang diwarisi dari kakeknya, Bashir Abu Ghuddah.
Ibunya bernama Fatimah Muzkatli. Pada masa remaja, Syeikh ‘Abd al-Fattah banyak
membantu bapak dan kakeknya menjalankan perniagaan tenunan mereka.
Kelahiran, Keluarga dan
Pendidikan Awal
Syeikh ‘Abd al-Fattah
mengenyam pendidikan awalnya di Halab. Melihat tanda-tanda kecerdikan dan
perhatiannya terhadap pelajaran, kakek beliau akhirnya memasukkannya ke Madrasah al-‘Arabiyyah
al-Islamiyyah al-Khassah di Halab ketika usianya mendekati delapan tahun. Di
sekolah tersebut ia belajar selama empat tahun lamanya (1925-1929).
Sesudah itu, beliau
pindah ke Madrasah Sheikh Muhammad‘Ali al-Khatib untuk mempelajari seni tulisan
khat. Namun, beliau berhenti dari madrasah tersebut setelah beberapa bulan karena
hilang minat untuk meneruskannya. Pengajiannya pun hanya diteruskan secara
tidak formal melalui pengajian-pengajian yang diadakan di masjid-masjid di
sekitar tempat tinggalnya, terutama pengajian Syeikh ‘Isa al-Bayanuni
(m.1362H/1942M).
Ketika usianya mencapai
sembilan belas tahun, yaitu setelah tujuh tahun beliau tidak bersekolah secara
formal, barulah beliau menyambung studinya. Beliau kemudian memasuki Madrasah
al-Khusruwiyyah (al-Thanawiyyah al-Shar‘iyyah) pada tahun 1356H/1936M.
Itu pun atas inisiatif dan keinginannya sendiri yang begitu haus ilmu pengetahuan.
Akhirnya beliau berhasil lulus dari sekolah ini pada tahun1362H/1942M.
Diantara guru-guru
beliau di Halab ialah; Syeikh Muhammad Raghib al-Tabbakh, Syeikh ‘Isa ibn Hasan
al-Bayanuni, Syeikh Muhammad Najib Siraj al-Din. Syeikh Ibrahim al-Salqini,
anak beliau (Syeikh Muhammad ibn Ibrahim al-Salqini), Mufti Halab (Sheikh Ahmad
ibn Muhammad al-Kurdi al-Hanafi), Syeikh Ahmad ibn Muhammad al-Zarqa, anak
beliau (Syeikh Mustafa al-Zarqa) dan lain-lain.
Belajar di Universitas
al-Azhar
Tahun 1944 beliau
berangkat ke Mesir dan masuk Fakultas Syariah di Universitas al-Azhar. Beliau
begitu tekun dan gigih menimba ilmu pengetahuan sepanjang perjalanannya di
al-Azhar hingga berhasil menamatkan Strata satunya pada tahun 1948. Lalu beliau
melanjutkan pendidikannya dengan mengambil program pengkhususan Usul
al-Tadris pada Fakultas Bahasa Arab selama dua tahun dan berhasil meraih
ijazahnya pada tahun 1950M. Bila ditotal, maka
masa belajar beliau di Mesir ini kurang lebih enam tahun lamanya.
Diantara
guru-guru beliau sewaktu di al-Azhar dan Mesir ialah: Syeikh ‘Isa
ibn Yusuf ibn Ahmad Mannun, Syeikh Yusuf al-Dijwi, Syeikh Muhammad ‘Ali
al-Sayis, Syeikh ‘Abd al-Ghani ‘Abd al-Khaliq, Syeikh Mahmud ibn Muhammad
Syaltut, Syeikh ‘Abd al-Wahhab Khallaf, Syeikh Muhammad Abu Zuhrah, Sheikh ‘Abd
al-Halim Mahmud, Syeikh Muhammad al-Khidr Husayn al-Tunisi, Syeikh Mustafa Sabri,
Syeikh Muhammad Zahid al-Kawthari, Syeikh ‘Abd Allah ibn al-Siddiq al-Ghumari, Syeikh
Ahmad ibn ‘Abd al-Rahman al-Banna al-Sa‘ati, Syeikh Ahmad ibn Muhammad Shakir
dan lain-lainnya.
Salah satu
sejarah penting dalam hidup beliau yang berpengaruh dan membentuk pemikirannya
ialah persahabatannya selama beliau di Mesir dengan tokoh pembaharu dan
penggagas gerakan Ikhwan al-Muslimin, Imam Hasan al-Banna. Beliau sering
menghadiri pengajian Imam Hasan al-Banna yang diadakan pada hari Selasa setiap
minggunya. Bahkan, beliau banyak mempelajari ilmu dakwah darinya dan sangat
terkesan dengan metode yang digunakannya dalam menyampaikan Islam dan
berdakwah. Beliau juga termasuk salah satu pembawa fikrah Hasan al-Banna
ke Syria, selain DR Mustafa al-Siba‘i dan Syeikh Sa‘id Hawwa.
Berkhidmat Kepada
Masyarakat
Setelah menyempurnakan
belajarnya di Universitas al-Azhar, beliau pun pulang ke tanah airnya Halab,
Syria. Beliau mulai menyalurkan ilmunya dan baktinya pada Islam dan negara.
Secara garis besar, perjuangan beliau dapat diklasifikasikan pada tiga bagian;
perjuangan beliau selaku pendidik, juru dakwah (daí) dan politikus.
- Sebagai Pendidik
Pada tahun 1951,
beliau telah mendaftar guru pendidikan Islam di bawah Kementerian Pelajaran
Syria. Di tanah tumpah darahnya itu, Syeikh ‘Abd al-Fattah banyak memberikan
khidmatnya kepada masyarakat seperti menyampaikan khutbah, berceramah dan
mengajar di beberapa sekolah aliyah di Halab. Beliau telah mengajar aliyah
di Halab kira-kira sebelas tahun lamanya.
Kemudian pada
tahun 1962, beliau telah berpindah mengajar ke Universitas Dimasyq pada Fakultas
Syariah. Di sana beliau mengajar Fiqh Muqorin (Perbandingan), Fiqh Mazhab
Hanafi dan juga Usul al-Fiqh selama tiga tahun. Kemudian pada tahun 1965,
beliau berhijrah ke Arab Saudi karena adanya tawaran mengajar di Fakultas
Syariah di Universitas Islam al-Imam Muhammad ibn Su‘ud, Riyadh.
Sepanjang tugas
mengajar di universitas ini, beliau juga pernah dipilih sebagai dosen terbang
di Universitas Islam Umm Durman di Sudan tahun 1396 H, Universitas San‘a’ di
Yaman tahun 1398 H, Jami‘ah Nadwah al-‘Ulama’, Lucknow, India tahun 1399 H dan
juga di beberapa institusi lain di India.
Pada tahun 1978, Majlis
Eksekutif Rabitat al-'Alam al-Islami (Liga Muslim Dunia) telah memilih Syeikh
‘Abd al-Fattah untuk mengisi kursi perwakilan Syria yang kosong selepas
meniggalnya Syeikh Hasan Shaikh Habanaka (salah seorang ulama Hadis di Syria).
Pada tahun 1989, ketika
usianya menjangkau 72 tahun, beliau pindah dan kembali mengajar di Universitas
al-Malik Su‘ud yang terletak di Riyadh. Beliau mengajar di sana selama dua
tahun hingga akhirnya beliau mengundurkan diri dari tugas pendidikan pada tahun
1991.
- Sebagai Juru Dakwah.
Pada tahun
1940-an beliau telah bertemu dengan Imam Hassan al-Banna di Mesir dan bergabung
dengan Ikhwanul Muslimin. Ketika beliau kembali ke Syria dia sangat aktif dalam
menyampaikan dakwah ini. Beliau memberikan khutbah Jumat pada setiap minggu di
al-Jami‘ al-Hamawi dan Masjid al-Khusruwiyyah, salah satu masjid besar di Halab.
Setiap selepas solat Jumat, beliau akan mengadakan majlis ilmu kepada umum yang
biasanya akan diakhiri dengan sesi tanya jawab mengenai isu-isu agama dan kontemporer.
Selain hari
Jumat, beliau juga menyampaikan pengajian agama di beberapa masjid
sekitar Halab. Pada hari Kamis, beliau menyampaikan pengajian hadith dan akhlak
di Masjid Sayf al-Dawlah antara waktu maghrib dan isya. Pada hari Senin, beliau
juga menyampaikan fiqh di Masjid Zaki Basya al-Mudarris yang juga antara maghrib
dan isya. Beliau juga menyampaikan pengajian sirah nabawiyyah secara
berkala di Masjid al-Siddiq.
- Sebagai
Politikus.
Syeikh ‘Abd
al-Fattah turut mempunyai peranan aktif dalam Jamaah Ikhwan al-Muslimin di
Halab dan merupakan salah seorang pemimpin Ikhwan al-Muslimin di Syria. Beliau
pernah terlibat dalam arena politik Syria di bawah partai Ikhwan al-Muslimin. Pada
tahun 1962, beliau telah terpilih sebagai salah seorang anggota parlemen Syria
sebagai wakil penduduk Halab.
Karena revolusi
berpihak pada Hafiz Asad maka parlemen dibubarkan. Revolusi yang berlaku ini
amat membuat beliau duka cita dan merupakan tamparan hebat buat partai Ikhwan
al-Muslimin. Oleh kerana tekanan politik yang sangat kuat, maka pada tahun 1965M
(1385H) beliau meninggalkan arena politik Syria selepas menerima tawaran
bertugas sebagai tenaga pengajar di Universitas Islam al-Imam Muhammad ibn Su‘ud,
Arab Saudi.
Disebabkan oleh
mainan politik yang kotor, akhirnya beliau meninggalkan kancah politik dan
hanya menumpukan usaha dan perhatiannya kepada bidang ilmu dan dakwah hingga
akhir hayatnya. Beliau juga pernah berkali-kali diminta oleh rekan-rekan
seperjuangannya untuk mengisi jabatan al-Muraqib al-‘Am pada jamaah
Ikhwan al-Muslimin Syria. Meskipun merasa enggan beliau terpaksa juga menyambut
desakan tersebut karena rasa tanggung jawab terhadap kepimpinan jamaah. Beliau
telah menjabat sebagai al-Muraqib al-‘Am Ikhwan al-Muslimin Syria
sebanyak dua kali, yaitu tahun 1972-1976 dan tahun 1986-1990.
Karya-Karya Monumental
Secara garis besar kita
dapat melihat hasil jerih payah dan perjuanann seorang ulama melalui buah
tangannya. Secara garis besar kita dapat membagi perjuangan dakwah bil
kitabah beliau menjadi dua kategori; karya-karya ulama yang diedit atau
disunting (tahqiq) oleh beliau dan karya hasil susunan dan karangan beliau
sendiri. Adapun kitab-kitab yang beliau tahqiq mencakup beberapa ilmu -walau
perhatian beliau terhadap buku-buku hadits dan ilmu-ilmu hadits lebih besar-
seperti fiqh, ushul fiqh, akidah, akhlak, ulumul Quran dan sastra arab. Dari
sini kita dapat menyimpulkan keluasan dan kehebatan ilmu beliau.
Beberapa contoh
kitab hadits dan ilmu hadits yang beliau tahqiq diantaranya; Al-Raf‘
wa al-Takmil fi al-Jarh wa al-Ta‘dil karya Imam ‘Abd al-Hayy al-Laknawi, Al-Ajwibah
al-Fadilah li al-As’ilah al-‘Asharah al-Kamilah karya Imam ‘Abd al-Hayy
al-Laknawi, Qa‘idah fi al-Jarh wa al-Ta‘dil wa Qa‘idah fi al-Mu’arrikhin karya
al-Hafiz Taj al-Din al-Subki dan lain-lain.
Adapun beberapa
kitab fiqh dan ushul fiwh yang berhasil beliau tahqiq diantaranya; Iqamah
al-Hujjah ‘ala Ann al-Ikthar min al-Ta‘abbud Lays bi Bid‘ah karya Imam
al-Laknawi, Fath Bab al-‘Inayah bi Syarh Kitab al-Niqayah karya al-Mulla
‘Ali al-Qari al-Harawi al-Makki, Risalah fi al-Imamah karya Imam Ibn
Hazm al-Zahiri dan lain-lain.
Adapun kitab
akhlak dan akidah yang beliau tahqiq daintaranya; Risalah
al-Mustarshidin karya Imam al-Harith ibn Asad al-Muhasibi, Qasidah
‘Unwan al-Hikam karya al-Adib Abu al-Fattah al-Busti, Al-Aqidah
al-Islamiyyah allati Yunashsha’ ‘alayha al-Sighar karya Imam Ibn Abi Zayd
al-Qayrawani dan lain-lain.
Adapun kitab
ulumul Quran yang berhasil beliau tahqiq yaitu Al-Tibyan li Ba‘d
al-Mabahith al-Muta‘alliqah bi al-Qur’an karya al-‘Allamah Sheikh Tahir al-Jaza’iri
al-Dimasyqi. Dan buku sastra arab yang beliau tahqiq yaitu Al-Tarqim
wa ‘Alamatuh fi al-Lughah al-‘Arabiyyah karya al- ‘Allamah Ahmad Zaki Basya
dan Tashih al-Kutub wa Sun’ al-Faharis al-Mu‘jamah karya Sheikh Ahmad
Muhammad Shakir.
Adapun karya-karya
Syeikh ‘Abd al-Fattah yang berupa susunan dan karangan beliau sendiri juga
membahas berbagai bidang ilmu, dan dapat kita bagi menurut bidang-bidang ilmu berikut. Kitab-kitab
Hadith dan ‘Ulum al-Hadith seperti kitab Mas’alah Khalq al-Qur’an wa
Atharuha fi Sufuf al-Ruwah wa al-Muhaddithin wa Kutub al-Jarh wa al-Ta‘dil,
Lamahat min Tarikh al-Sunnah wa ‘Ulum al-Hadith, Al-Isnad min al-Din dan
lain-lain.
Kitab tarikh
dan biografi; Safahat min Sabr al-‘Ulama’ ‘ala Syada’id al-‘Ilm wa
al-Tahsil, Al-‘Ulama’ al-‘Uzzab Alladhin Atharu al-‘Ilm ‘ala al-Zawaj, dan Tarajim
Sittah min Fuqaha’ al-‘Alam al-Islami fi al-Qarn al-Rabi‘ ‘Ashar wa Atharuhum
al-Fiqhiyyah.
Kitab-kitab tarbiyyah,
akhlak dan Adab beliau diantarnya; Qimah al-Zaman ‘ind al-‘Ulama’, Min
Adab al-Islam, Al-Rasul al-Mu‘allim wa Asalibih fi al-Ta‘lim dan lain-lain.
Adapun kitab-kitab beliau dalam polemik ilmiah yaitu Kalimat fi Kashf Abatil
wa Iftira’at dan Akhta’ al-Duktur Taqiy al-Din al-Nadwi fi Tahqiq Kitab
Zafar al-Amani li al-Laknawi.
Selain daripada
karya-karya yang disebutkan di atas, Syeikh ’Abd al-Fattah masih mempunyai
beberapa hasil tulisan dan tahqikan kitab yang belum dicetak dan akan
diterbitkan dengan usaha anak beliau, Syeikh Salman Abu Ghuddah.
Bahagian Akhir Hayat
Beliau dan Kewafatan
Pada tahun 1973, beliau
menderita serangan jantung dan sempat dirawat di rumah sakit selama beberapa minggu.
Kejadian tersebut telah berlaku selama beberapa tahun, namun keadaan hatinya
stabil kembali.
Pada tahun 1989, beliau
mengalami kemerosotan dalam penglihatannya dan doktor di Rumah Sakit Mata Raja
Khalid mendiagnosisnya sebagai degenerasi makula dan mencadangkan rawatan laser
retina. Pengobatan tersebut tidak begitu berhasil namun mampu menghentikan
penyebaran penyakit agar tidak lebih parah.
Pada akhir tahun 1996 (Sya’ban
1417 H), pemandangan Syeikh semakin kabur dan beliau memutuskan untuk pergi ke
Riyadh dan dirawat di Rumah sakit Mata Raja Khalid. Beliau menyatakan bahwa
operasi laser tidak mungkin berhasil dan hanya mengakibatkan sakit kepala dan akan
memutuskan urat di matanya.
Akirnya pada bulan
Ramadan Syeikh dirawat di Rumah Sakit Spesialis Raja Faisal. Beliau mengadu
sakit perut dan pendarahan. Keadaannya semakin parah dan akhirnya meninggal di
Riyadh pada hari Minggu tanggal 9 Syawal 1417H (16 Februari 1997M). Beliau
dikebumikan di al-Baqi ' selepas sholat Isya pada tanggal 10 Syawal 1417H.
Muslim di seluruh dunia
merasakan duka cita yang sangat mendalam dengan kepergian beliau. Kehilangan
salah satu putra terbaik agama dan bangsa. Semoga Allah melimpahkan rahmat,
pahala padanya, dan menempatkannya dengan para nabi dan orang-orang yang sholih.
Amiin Ya Rabbal a’lamiin. Wallahu wa rosuluhu ‘alam.
Istana Rindu-Lembah
Juang Kairo, 16 Juli 2012
* Alhamdulillah, tulisan ini dimuat di Buletin Ramadhan SINAI (Studi Informasi Alam Islami) Kairo
* Alhamdulillah, tulisan ini dimuat di Buletin Ramadhan SINAI (Studi Informasi Alam Islami) Kairo
Tidak ada komentar:
Posting Komentar